Returhåndteringen kan virke som en lille detalje, men den har kæmpe potentiale.
Forestil dig dette scenario: Camilla har impulsivt købt tre bluser, men beslutter at returnere to. Hvis returprocessen er en hovedpine, vil hendes overordnede oplevelse blive negativ. Og en negativ følelse hos en kunde, kan ende i manglende gensalg.
Gør det nemt! Gem ikke returmulighederne på din webshop. Bring dem frem hvor kunderne mest sandsynligt vil finde dem, og sørg for, at din returproces er klart og forståeligt beskrevet. Måske endda en kort video-guide?
Alternativt kan du - såfremt dit
WMS eller logistiksystem understøtter dette - gøre brug af en returportal og lade kunden gøre det meste af arbejdet selv.
Men én ting er kundens arbejde i at returnere - en anden er hvordan returordren håndteres når den lander på dit lager.
Hastighed er nøgleordet! Jeg ynder at bruge STH metoden: Scan - Tjek - Håndtér!
Få afsluttet retursagerne hurtigt for både kundens og din skyld. Ofte vil kunderne forvente lang behandlingstid på en returnering.
Vi kender sikkert alle til, at en kunde efter få dage begynder at rykke, bare for at være sikker på, at der sker noget?
Hvis du kan overraske og få sagen håndteret og afsluttet indenfor 24 timer efter modtagelse, så er det næsten garanteret, at du har en meget tilfreds kunde.
Og når du nu er verdensmester i returnering, så kan du måske sætte dit CMS eller mailssystem op til at sende en auto-mail til kunden, hvor du beder om feedback på returhåndteringen og holder din forretning top-of-mind.