6 skarpe e-commerce tips til højsæson-salget

Black Friday og julehøjtiden er årets højdepunkter for e-købmænd- og kvinder.

Online kunderne er klar til at tømme deres digitale pengepunge i din butik! Men er DU og din webshop klar til højtiden i 2024?

Grib din kaffe og læs med her, hvor vi serverer 6 lækre tips til, hvordan du kan optimere din online forretning, inden stormen bryder løs!

Optimér din returhåndtering

Returhåndteringen kan virke som en lille detalje, men den har kæmpe potentiale.

Forestil dig dette scenario: Camilla har impulsivt købt tre bluser, men beslutter at returnere to. Hvis returprocessen er en hovedpine, vil hendes overordnede oplevelse blive negativ. Og en negativ følelse hos en kunde, kan ende i manglende gensalg.

Gør det nemt! Gem ikke returmulighederne på din webshop. Bring dem frem hvor kunderne mest sandsynligt vil finde dem, og sørg for, at din returproces er klart og forståeligt beskrevet. Måske endda en kort video-guide?

Alternativt kan du - såfremt dit WMS eller logistiksystem understøtter dette - gøre brug af en returportal og lade kunden gøre det meste af arbejdet selv.

Men én ting er kundens arbejde i at returnere - en anden er hvordan returordren håndteres når den lander på dit lager.

Hastighed er nøgleordet! Jeg ynder at bruge STH metoden: Scan - Tjek - Håndtér!
Få afsluttet retursagerne hurtigt for både kundens og din skyld. Ofte vil kunderne forvente lang behandlingstid på en returnering.
Vi kender sikkert alle til, at en kunde efter få dage begynder at rykke, bare for at være sikker på, at der sker noget?
Hvis du kan overraske og få sagen håndteret og afsluttet indenfor 24 timer efter modtagelse, så er det næsten garanteret, at du har en meget tilfreds kunde.

Og når du nu er verdensmester i returnering, så kan du måske sætte dit CMS eller mailssystem op til at sende en auto-mail til kunden, hvor du beder om feedback på returhåndteringen og holder din forretning top-of-mind.

ABC-analyse af dine varer

A-varerne er dem, alle vil have, mens C-varerne ofte sidder ensomme og triste i et hjørne af lageret.

Lad os sige, du sælger tøj, og en bestemt jakke (C-vare) er ikke så populær. Hvad gør denne jakke mens den ligger på lageret? Absolut ingenting! Den fylder og genererer derfor kun udgifter fremfor indtægt.

Det er vigtigt at få konverteret varer som denne jakke til en indtægt så hurtigt som muligt.

Men netop derfor er det i højsæsonen, man skal tage et grundigt kig på ens C-varer beholdning og forsøge at skubbe det ud. (Fun fact: Black Friday var oprindeligt den dag hvor amerikanske butikker gav brandudsalgspriser på deres C-varer for at gøre plads til de nye varer, som skulle sælges i december – hvor tiden dog har ændret sig)

Men der findes flere løsninger på at flytte C-varer og du kender ofte dine kunder og deres købsmønster bedst.
Men en generelt effektiv metode er at bundle sine varer. Kombiner jakken med en populær A-vare til en attraktiv pris. Eller kombiner 2 C-varer med en A-vare. Din rabat på disse 2 C-varer vil få den samlede pakke til at virke som et røverkøb.

Hvis varen er udover C-niveau, vil det oftest være bedst at bruge den som "gave" ved køb over en bestemt sum eller præmie i en online konkurrence.

Forlænget returmulighed

Juletiden betyder gavekøb i oktober eller november, men hvad hvis modtageren ønsker at bytte i januar? Løsning? Tilbyd forlænget returperiode på gavekøb. Dette vil give kunderne en ekstra tryghed ved at handle tidligt hos dig.

Nyhedsbreve og e-mailflows

E-mails er som små digitale guldkorn. Forestil dig, at Peter har lagt en gadget i sin kurv, men ikke afsluttet købet. Løsning? Send ham en automatiseret påmindelses-e-mail med et lille eksklusivt tilbud, der kan lokke ham tilbage. Eller måske en teaser for et kommende produkt, der passer perfekt sammen med hans valgte gadget!

Boost din kundeservice

Din support e-mail bliver bombarderet, og chatten blinker non-stop. Løsning? Overvej at implementere en FAQ-sektion, hvor de mest almindelige spørgsmål besvares. Eller træn dine medarbejdere i at bruge chatbots som første linje, således at de mest basale henvendelser bliver klaret automatisk.

Skab magi efter salget

Mads har lige købt et nyt kamera. Han er glad, men hvad nu? Løsning? Send ham en e-mail med tips til at få mest muligt ud af sit nye kamera. En uge senere kan du følge op med en rabatkode til tilbehør.
Information
Privatlivspolitik
Cookiepolitik
Vilkår og betingelser
Torvegade 3, 
DK-8963 Auning

Cvr: 42007617
SmartPack er et lagerstyring system / Warehouse Management System (WMS). Designet til altid at opnå optimal og konsistent effektivitit på dit lager!

Copyright © 2022 SmartPack
crossmenu-circle